Saturday, August 28, 2010

pelik dan menakjubkan

hola!

hm...entri2 yg sebelum ni aku ada sebut ttg kain baju tudung sabah kan...so...here the story!

mcm yg aku sebut gak dalam entri ole2 raya.aku slalu bw buah tangan berupa kain atau tudung utk keluarga tercinta kan?kiranya mereka mmg up to date la bab2 tudung especially sbb aku xreti pilih kain..kiranya juga mereka agak bernasib baik kerana tidak tertipu dengan propaganda businessman kain dan tudung yg ada dkt sabah...dr sekecik-kecik kedai sampaila yg ternama...perlu berhati2..kalau boleh, compare harga dulu..check kat internet...korg pasti terkejut!

kes pertama-tudung


satu hari tu, aku pegila window shopping dgn mak dkt KK...kitorg ni masukla salah satu gedung pakaian muslimah kat sana...mak kata nk beli tudung sbb kedai tu jual agak murah...so,aku pun simpan la harapan nk tmbh koleksi tudung juga..maklumlah,mak ada..kalau kata nk bayar sendiri pun mesti mak tak bagi...penjimatan duit elaun di situ..
Ok, berbalik kpd asal ceritanya..aku pun mundar mandir ala2 mandur belek2 tudung yang ada awning...skrg dh xpakai tudung bawal sbb sifat malas meng'iron' smkin menjadi2..mata aku tertancap la kat 1 jenis tudung yg sama dgn yg aku beli dgn sha kat ganu...design sama cuma material je agak kureng la...aku pun ingt bleh rembat satu sbb mesti lagi murah..aku pun cari la tag harga..WHAT!!!!terbeliak bijik mata aku...RM89!aku beli yg lagi standard setakat RM19 je kot...pastu aku pi la tanya kakak jaga kedai tu..ni barang baru k??dia kata yep,new arrival.baru sampai kelmarin...TOINK!!!aku tekezut beruk skali lagi..biar betul...lambat gila sabah dpt sdgkn tudung mcm tu aku dh 3 bulan pakai..dh buruk dh pun!

kes kedua - kain

hari yg berlainan...masuk la kedai kain *yela...xkan masuk MC D lak nk cari kain baju kurung*..aku ingt nk cari kain cotton nk buat baju kurung...pastu aku pun pegi la tanya kat mana area kain cotton?lepas dibawa masuk ke bahagian eksklusif *betul k xaku eja ni?* kakak tu pun tunjuk kat aku...TERNGANGA besar mulut aku bila kakak tu tunjuk kain ala2 kain langsir.aku ckp la sy nk buat baju kurung...bukan kain langsir..bleh pla kakak tu dgn kondifen kata "ni la dik..skrg mmg kain ni la org buat baju kurung.ini yg paling terbaru". aku terkedu..aku dh tgk kt area kedah yg terbaru mcmana..yg tak-baru-sangat pun dh tgk..aku senyum je sambil tnya harga berapa..kakak tu jawab "RM20 semeter".PERGH!!!!kalau aku nk beli maknanya aku kna spent RM80!penah jumpa kain corak sama,kualiti sama dengan harga RM20 shj di kedah..aih...gila..gila..

kes ketiga - kain lagi

aku sgt suka batik crepe atau apa jenis la jnji crepe..yg bunga corak ala2 hidup *digital la kot..x expert sgt* tu mmg aku minat gila...ms gi ganu tu, tau la harga dia around RM150 - 200...so, aku xla rasa mcm nk beli..tp aku nk cari gak kat sabah sbb nk unjuk kat mak..nk suruh mak beli plus nk tau berapa pula harga kat sabah...maka, pergila kami 2 beranak ke kedai yg mak kata mmg slalu ada latest punya kain...dipendekkan cerita...tanya punya tanya...tau pekerja tunjuk apa?sutera thai biasa..adakah crepe dan silk thai itu sama????akak tu siap bkeras kata itula kain crepe...aku bengang..terus bawa mak aku kuar dan cakap "Mak, pasni xyah bazir beli kain mahal2 kat sini..kirim je kat org..xpun kakak slalu pegi kl,kirim kat dia."

adakah ini pelik atau perkara biasa???xkan shipping semenanjung ke sabah *sbb aku tau stok dorg byk dr kelantan/johor* sangat mahal sampai 4 kali ganda dan sangat lambat sampai hingga ambik masa 3 ke 4 bulan??benarkah gosip2 panas mengatakan stok yg sampai k sabah adalh saki baki yg org semenanjung xnk dh?

sian tau kat makcik2,kakak2 kt sabah tu..ye ye je menayang konon dorg sangat up-to-date dengan fesyen kain dan tudung terkini sdgkan hakikatnya...faham2 sajala...

p/s:patutkah aku memulakan perniagaan secara serius dalam hal tudung dan kain ni??kan dh ambik kelas asas keusahawanan....

No comments: