Friday, December 3, 2010

home sweet home


lagi 10 hari aku nak balik rumah..oo yeah!oo yeah yeah!

rumah aku rumah biasa saja..rumah kampung..atas made of kayu, bawah bina guna batu+pasir+simen. tak la besar mana..cukup2 la utk kami sekeluarga seramai 9 org...

rumah yg tingkat atas tu tak guna dah...lepas arwah paktua aku meninggal setahun lepas..rumah tu biar kosong je...mungkin juga akan diroboh sebab dah byk kayu reput, atap bocor..kat tingkat atas tu dulu ada 5 bilik.tp sekrang dh jadi 1 ruang yg luas sbb dinding2 bilik semua dh buka...bahagian yg aku paling suka kat rumah ni adalah bahagian belakang...ada dapur maktua yg lantai buat dari batang pinang..dapur pula dapur kayu api..org brunei kata "tambak"..suka tolong arwah tiup api guna corong sbb pastu muka hitam kna debu kayu api hehehhe...kat tepi tu pulak ada mcm 1 ruang open air yg luas utk jemur kain...lepak2 sbb ada bangku panjang..bleh tgk pemandangan matahari terbenam yg cntik n tgk tupai kat pokok kelapa yg tinggi2 kat blakang rumah...tpt nila arwah slalu duduk2 suami isteri sambil sembang2..cucu2 di plak amik tebu kat bawah n makan tebu..kekadang minum air kelapa ramai2 lepas knyang makan tengahari...tp ruang tu dh takde lama dh sbb slalu jd tpt anjing tdo...

kat ruang dalam rumah tu pula...ada 1 laluan yg memanjang..ms kecik2 dulu kitorg main basikal n badminton dlm rumah sbb tinggi n panjang..bleh main lumba lari juga..ruang tamu xbesar mana...kira kalau semua berkumpul...agak sempit juga..kt tengah2 ruang tamu tu ada tiang...kalau ms raya, tiang tu dihias dgn kad raya yg kitorg dpt..kekadang jd tpt latihan memanjat aku bila bosan hehehe...pastu ada balkoni kat luar..kat sini tpt lepak arwah paktua aku petang2 sambil hisap rokok. Kekadang kitorg lepak duduk dkt tangga sambil nk tggu redup nak main badminton..xpun main bola keranjang..tgga ni juga ada memori aku jatuh sampai bebirat badan n patah gigi..tinggi dow!

ok..skrg kita pegi ke tingkat bawah pula..bahagian rumah ni siap dlm tahun 2000. mula2 kecik je..ada 3 bilik..skrg dh ada 5 bilik. dengar2 mcm nk tambah lagi 2 bilik...bahagian bawah ni tak la besar mana..tp cukup buat aku letih nk bersihkan rumah.ruang tamu agak besar..kebiasaan org2 kat sana la ruang tamu besar..senang nk buat majlis..pastu dr pintu utama...akan ada lorong yg memanjang..sebelah kanan bilik2 tido..kiri lak ruang tamu, dapur basah n dapur kering. hujung bilik air..hujung belah kiri bilik tdo juga..dekat belakang ada tpt jemur kain.kekadang guna sbg tpt memasak kalau kenduri kendara...sebelah ruang tamu pun ada ruang rehat2 atau tpt letak keta sebuah...slalunya kalau brg byk nk bw masuk dlm rumah, keta park kat sini ar...

tu ar rumah aku...xbesar mana...rumah kampung biasa..kalau hujan kekadang air masuk gak dr bahagian siling rumah yg bocor..kalau tghari panas nk mampus kat ruang tamu sampai aku takleh tgk tv...1 perkara lagi..tingkat bawah rumah ni sangat rendah dgn ketinggian 6/7 kaki.so, aku bleh capai siling tu dgn mudah sekali.

.
ni ar rumah aku...biasa je kan...compare dgn rumah2 jiran..rumah aku paling kecik


p/s: nama kampung aku kampung pimping yg terletak di daerah membakut lebih kurang 100km dr Kota Kinabalu..

No comments: