Sunday, September 13, 2009

RAJIN VS MALAS

Skrg dh kul 2.30 pg tp mata aku lgsg tak mengantuk.Pelik.Td ms aku rajin nk study..berat pula mata nih..Skrg segar bugar.Tp aku tanak baca buku..sbb aku yakin, within 5min konfem aku terlentok atas keyboard ni...

takde apa pun aku nk crita...Sj melayan kesepian..Bukan, aku bukan mcm Wok yg berusia 107thn spt yg dicritakan oleh kak tun..Aku tidak sesepi itu.. Aku cuma suka berada dlm situasi yg sunyi, sejuk dan sendiri.

kdg2,dlm sunyi2 ni aku rajin bermuhasabah selain dr bertenet2...Imbau kembali apa yg telah aku lalui. Lihat baik buruknya...dr situ, aku cuba perbaiki diri..dan selalunya hnya 1 benda yg aku tak leh baiki..MALAS..makin tua, makin kronik sifat ini.

Masa aku skolah dulu, bleh dikatakan aku sgt rajin (bukan membangga diri ek)..Everytime dpt buku teks baru, aku bc sampai habis. tak kisah la BM k BI k Sej k Geog k mahupun PAI.Aku mmg bc dr kulit k kulit. Tp skrg? Text book aku yg 2 kali lg nipis dr text book skolah pun aku tak sentuh...Alasan..MALAS.

Ms sekolah dulu, aku rajin buat latihan tambahan. Kerja yg cikgu bagi aku buat cpt wpun lusa atau mggu dpn kna hntr. Tak cukup keje cikgu bg, aku cari buku latihan, buat latihan sendiri. Aku tak gi tuisyen pun..Tp sekarang, assignment nk hntr esok,mlm ni kul 10 baru start buat. Alasan kunun idea mencurah2 k ladang gandum.Malas je tu sbnrnya...

Dulu, aku sgt rajin k sekolah. Kalau bleh tanak cuti.Aku bleh duk kt skolah dr 6.30 pg hgga k mlm. Mcm2 bleh buat..tp skrg? Nk g kelas yg sejam setengah pun aku tak mau.Betapa pemalasnya aku...

Persoalannya di sini...aku tak tau napa aku menjadi semakin teruk..Kalau aku rajin mcm dulu, agak2 bleh dpt pointer 4.00 tak?Aih..yan...tlgla jd rajin...

No comments: