Monday, October 1, 2012

hey kamu!sabarlah

Ish...tak faham betul!

kan dah kata rezeki tu di mana-mana..sabarlah!

alkisahnya...isu posting. Psst..psst..ni isu sensitif ni.tp aku nk cakap ikut suka aku je la.org lain mengamuk meroyan boleh..kenapa aku tak boleh?

Seingat aku..masa mula-mula masuk maktab dulu..tak ada pula dijanjikan habis belajar terus posting kan? jadi kenapa bila lambat posting semua nak bising???
kita kena faham...ada beribu-ribu lagi graduan yg baru tamat pengajian. Sekolah di malaysia ni memang banyak.banyak juga yg tak cukup cikgunya. tapi kena ingat la..bukan senang nak letak nama2 kita di di sekolah2 tu. kita tak tau prosedurnya. mungkin ada kaitan dgn pengiraan statistik utk geran sekolah tahun depan.mungkin akan melibatkan hal2 pentadbiran sekolah..ntah..mana tau ada macam2 lagi..so, kena cuba utk rasional.

kedua, aku sendiri rasa..kalau masuk tengah2 tahun ni agak kelam kabut juga sebenarnya. kita kena catch up dgn silibus.sian juga kat budak2..dah selesa belajar dgn cikgu A tetiba kena belajar dgn cikgu B. siapa setuju?

jadi sabarlah...wpun baru2 ni kecoh kata kat paper keluar kata masa pembentangan belanjawan 2013 nasib graduan ismp ttg kedudukan sbg guru akan diumumkan then tetiba xda apa2 pun (lpas fokus tgk PM bentang)..tp yelah..xkn nk umum pasal posting masa bajet?logik kan?pastu..yg ckp tu menteri kpt..yang urusnya kpm..haa...jadi xleh nk kata valid sgt.so..xpayahla kecoh2..

Ye..menanti menunggu tu memeritkan.justeru...apa kata kita sama2 menanti dgn produktif. masa nila nk cari keja part time. lantakla nak jadi apa pun. bg aku..aku xnk keja yg berkaitan cikgu cikgi ni..nk try bidang lain..nanti mesti lama juga jd cikgu.bertahun,berdekad..masa ni kita cari pengalaman.nak keja kat mana2 pun xpa.aku niat nk keja bhgn pelancongan/perhotelan.minat ke situ..boleh dpt pengalaman.nnti boleh cerita kat anak2 murid..haa...betul tak?

rezeki ni sedara sedari...jgnla dijadikan isu..ada di mana2..cari je.kita tunggula bila nk jadi cikgu.kalau ada..ada..takda...nak buat mcmana.btw..bakal cikgu ni hebat2 sepatutnya.tahu ikhtiar hidup..sahut lah cabaran ni dr pom pang pom pang tak puas hati..

sekian..salah silap ampun dipohon

1 comment:

tity said...

betul...rezeki ada di mana2..samada kita usaha atau x sahaja utk dapatkannya..