Thursday, March 26, 2009

malaysian oh malaysian....

hari tu aku pi la Prangin Mall nk tgk movie. Aku gi sorg2 je...malas nk bawa kawan...sat gi susah lak nk decide movie mana nk tgk..so aku pun membawa diri...sampai kt Cathay Cineplex...aku tgk la jadual tayangan. paling2 awal movie yg aku bleh tgk Sayang you can dance...Janu kata cite ni best...aku pulak mmg suka cite yg nari2 ni...so aku pun belila tiket...berbekalkan burger Mc D yg diseludup masuk, aku pun menontonla...komen aku?rugi sembilan hinggit!part menari tak bnyk mana pun. Dah la menari xbest...bosan gila lak dengan kisah cinta yg meleret2. PAling aku hangin tu...seronok je heroin tu kena peluk2 dek heronya. Dh la melayu..yg xsyoknya lagi bila ada adegan kiss2 lak..of cozla dorg tak buat tp kenapa perlu ada sentimen mcm tu kat filem melayu kita? Apa akan lakukah filem melayu kalau buat macam tu?kesimpulannya aku mmg rasa rugi gila ar tgk citer tu...

ms balik tu aku terfikir pula...kenapa malaysia nk buat filem yang menonjolkan street dance, break dance dsbnya?kenapa tak ditonjolkan budaya kita?kita da mcm2 tarian tradisional.melayu ada inang, joget, zapin, mak yung, kuda kepang.cina dgn tarian kipas..india dgn bharatanayam...knp xbuat cerita mcm tu?melalui filemlah kita nk dedahkan kpd warga malaysia yg negara kita ni mcm2 ada.generasi muda kita cukup tandus dgn pengetahuan kebudayaan sendiri.sebut ttg budaya melayu,semua bosan.inilah peranan media massa,penggiat seni untuk tarik minat anak2 muda ke arah kebudayaan kita sendiri.setakat ini hanya beberapa filem yg menampilkan ketinggian adat budaya masyarakat malaysia. yang terbaru ialah filem Wayang lakonan mantap eman manan,zul huzaimy dan heroinnya (maaf tak ingat nama).filem tersebut dipertandingkan ke peringkat antarabangsa. Org luar menghargai budaya kita tp tidak kita sendiri.Xsedih k?malah masih ingt lagi..waktu aku pi tgk cerita tu...berapa kerat je yg masuk panggung. Itu budaya...tak cerita sejarah lagi. Tahukah anda ada filem bertajuk 1957:Hati Malaya lakonan maya karin,rushdi ramli, adlin aman ramli, syarifah amani?tau tak filem tu menelan belanja yg tinggi?objektifnya supaya warga malaysia ini tahu akan keperitan pemimpin negara kita, Tunku Abd.Rahman berjuang mendapatkan kemerdekaan.Sayangnya...sebanyak 2 kali pi cinema...tak sampai 5 org tgk. 1st time 4 org je.Tu pun dua org lagi kuar 30minit tayangan.2nd time lg sedih...aku sorg je...so...Malaysian?any comment?

3 comments:

mazhad said...

assalamualaikum...huhu...agreed...ko dh ok ka???mata merah tadi dalam clasz...take care...nyte...

ieraLEE said...

hmph..
bukan nak kate tapi bile nak tgk filem malaysia ade certain directors je yang layak.. yang lain tu xde keje lain ciplak cerita overseas...
x original lansung

Azeyana Zainal said...

to mazhad...tq coz prihatin...esok2 ok la nih

to iera...betul2.bila la nk maju kalau mcm tu...skang ni tgh tggu cite talentime lak...yasmin ahmad kot yg buat?aku respect dia,afdlin shauki n shuhaimi baba jer...lain2..no comment